lørdag 29. mai 2010

Hjemmelagede knekkebrød

I dag har jeg endelig tatt meg tida til å lage hjemmelagede knekkebrød :) Har tenkt på det kjempelenge, men ting kan ta litt tid fra hodet til fingrene noen ganger.


Det var egentlig fryktelig enkelt å lage (men tror kanskje jeg skal bruke bakepapir under neste gang..) Det eneste var at jeg måtte handle inn nesten alle ingrediensene.. jeg er visst ikke så sunn av meg, at jeg til enhver tid har ting som hvetekli, gresskarkjerner og sesamfrø i hus.. Men fra nå av tenker jeg at jeg kommer til å ha nettopp det.. For disse kommer nok til å bli en del av kosten fremover! De var rett og slett nydelige! Smaker nesten som kjeks, og man må ikke engang ha pålegg på. De er gode som de er og..


Jeg har også lenge hatt lyst på en stelton tøykurv til å ha på benken :) Og dette var en gyllen anledning til å investere i nettopp det.. Må jo ha noe å legge knekkebrødene i.. :) Så jeg er nå den lykkelige eier av ikke mindre enn to stelton-kurver.


Hvis noen har lyst å prøve, legger jeg ut oppskriften her:

KNEKKEBRØD

2 dl sammalt rug
2 dl hvetekli
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
3 dl havregryn
1 dl linfrø
2 ts salt
7 dl vann
1 dl gresskarkjerner

Sett stekeovnen på 170 grader
3 brett m/bakepapir.
Alt blandes sammen og smøres tynt på brettene.
Stek først i ca 5 min, rut opp knekkebrødene med en pizzarulle og stek videre i 40 - 50 min til. Til de er sprø.
Avkjøles på rist, legges så i en åpen kurv.

Jeg stekte mine knekkebrød sammen i varmluftsovn :)

Jeg regna ut at hvert knekkebrød inneholder ca 4,5 gram karbohydrater (for de som evt tenker på det)

Kooz dere!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

de har jeg laget også, de er supre å fryse, tiner bare på noen minutter!! Hvis de blir myke bare tar du di litt i brødristeren :)

Flink som har blitt så sunn du og :) Har du sett oppskriften på bloggen min på brød? De bør du prøve siden du likte knekkebrøda. Hender man blir lei av harde knekkebrød og da er brød godt! og det brødet klarer jeg meg ikke uten lengre! de er like lette å lage som knekkebrøda.

hilde sa...

Hei Penny!
Nå fikk jeg også lyst på knekkebrød! Har jo pleid å lage sånne hjemme... har ikke lett etter alle ingrediensene her borte..men finner de nok om jeg leter litt! Jeg er blitt lite huslig (synes i allefall mannen) for jeg har bare bakt brød 3 ganger... jeg som pleide å bake hver uke hjemme... I går bakte jeg rundstykker da, det gjør jeg av og til!
Ang bakepapir eller ikke... har prøvd det med knekkebrøda... og det kan være litt vanskelig å få av under knekkebrøda... smører heller plata jeg..
God klem fra Hilde