torsdag 29. juli 2010

Grove vafler

Jeg er en fæl 'slumper' (litt usikker på hvordan det staves..) når det gjelder mat, vel og merke. Spesielt hvis det er noe jeg har laget noen ganger. Jeg har også blitt litt glad i å prøve å gjøre forskjellig mat litt sunnere og grovere, og da er alternativet å prøve seg fram. Til min manns store fortvilelse er nå også vaflene våre blitt grove.. hehe.. Men det skal sies at vi er veldig glad i å lage vafler til lunsj, og da er det greit om de ikke bare er kalloribomber.

Jeg fortalte ei venninne for et par uker siden om min nye 'oppfinnelse', og ho ba meg om oppskriften.. Jeg har jo egentlig ikke noen oppskrift, jeg heller på litt av det jeg finner i melskuffa. Men i dag har jeg veid opp melet da jeg skulle lage vafler. Så Cecilie; her er en oppskrift til deg :)

Grove vafler

6 egg
6 ts sukker
1,5 l melk
160 g lettkokte havregryn
310 g sammalt hvete grov
300 g sammalt hvete fin
1,5 ts vaniljesukker
1,5 ts bakepulver
1 ts salt
1 dl olje

smør til steking


Vi bruker alt mulig rart av pålegg på disse vaflene, da det nesten er som brød. Ungenes favoritt er nok servelat, men gul og brun ost smaker veldig godt. Og selvfølgelig syltetøy (jeg spiste med appelsinmarmelade i dag, veldig godt det) og sukker. Mannen foretrekker sukker.. hehe. Saltpølse har også blitt prøvd, men det er ikke akkurat å anbefale. Men vaflene er knallgode og de metter på en helt annen måte enn de kun laget på hvetemel.
Bon apetit.

4 kommentarer:

ellja sa...

Helt enig med deg! har laget grove vafler i flere år! Syntes de smaker mye bedre enn fine. Jeg bruker kardemomme i røra og noen ganger litt rømme, ellers slumper jeg masse jeg og :)

Unknown sa...

Grove vafler er godt ja!!! Bruker også rømme i hvis jeg har det, og linfrø. Byggmel lager også en veldig god smak!! Som smak bruker jeg ofte kanel. eller litt ekstra vanilje :)

turid sa...

de så veldig gode ut.skal prøveå lage de i morgen..

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk