lørdag 24. juli 2010

Innflytningsgave og bursdagskake

Ei venninne av meg har akkurat (egentlig for en god stund siden) flyttet inn i nytt hus. Jeg har tenkt en tid på å gi henne en innflytningsgave, men har liksom ikke helt funnet ut hva.. Inntil ei anna venninne kom med en oppvaskkost fra Amerika til ho. Jeg har ikke bilde av den, men det var en sånn flott fargerik en. Så da begynte hodet mitt å spinne, og jeg kjøpte garn til to kluter i samme farge som oppvaskkosten og begynte å strikke et par kluter. (jeg fikk en kost jeg også i litt andre farger, så skal kjøpe garn og strikke til meg selv også.) Men syns det var litt lite og kjedelig å gi et par kluter, så da heiv jeg sammen noen knekkebrød og la oppi en stelton kurv. Det må vel være en flott gave :)


Grunnen til at vi var på besøk der akkurat i går, var minstegutten hennes sin 4 års dag. Jeg hadde funnet en oppskrift på en ny kake, troika-kake, som jeg hadde lyst å prøve meg på. Så jeg lagde denne og tok den med. Jeg tenkte ikke over å ta bilde av den før etter at halve kaka var spist, men da var det lettere å se alle lagene i kaka :)


Den var veldig mektig, men alle som smakte på den syns den var god. Så legger ut oppskriften her. Denne kaken er melk og glutenfri :)

TROIKA KAKE

Bunn:
200g malte mandler
200g melis
3 eggehviter

Trøffelkrem:
75g melis
1 dl vann
3 eggeplommer
1 ss kakao
150g melkefritt smør (ved melkeallergi)

Gele:
1 pk rød gele (jeg brukte jordbær)
vann etter mengden på pakken

Marsipanlokk:
500g marsipan

Glasur:
1 1/2 pl mørk sjokolade (kjøp en type uten melk hvis allergi)
2ss delfiafett eller kokosfett

Pisk eggehvitene stive og vend inn melis og mandler. Fylles i en rund kakeform på ca 26 cm. Stek bunnen på 170 grader i ca 30 min.

Kok melis og vann i ca 8 min, til det blir en seig masse. Avkjøl litt. Pisk eggeplommene og tilsett melismassen i små mengder mens du pisker godt. Rør inn smør i små biter. Tilsett kakao. Smør kremen på den avkjølte bunnen.

Behold kakeformringen på og hell forsiktig på geleen som har begynt å stivne. La kaken stå til geleen har stivnet helt.

Kjevle marsipanen til et tynt lokk og legg over geleen. Jeg valgte å kutte en runding som kun gikk over toppen av kaken. Syns det ble litt stilig.

Til slutt smelter man sjokolade og fett. Avkjøl en del før det fordeles gjevnt over marsipanlokket. Jeg gjorde dette dagen før kaken skulle serveres. Dette gjorde at parsipanen begynte å renne litt. Smaken var like god, men det kan se bedre ut hvis man har mulighet for å legge på sjokoladen rett før kaken skal serveres.

Ingen kommentarer: