lørdag 21. august 2010

Heavy bakedag

I går var en virkelig stor bakedag her i huset. Jeg begynte med å sette deiger til både rundstykker og til en litt grovere versjon av hornene jeg laget tidligere i uka. Tuva Marie skulle reise en tur til Oslo litt tidlig på ettermiddagen, så greit å ha noe enkelt ho kunne spise før ho skulle dra.

Vi hadde også en hagefest med de nærmeste naboene i går, så lagde en ny type langpannesjokoladekake for anledningen.


Rundstykkene ble ikke tatt bilde av før de var ferdig pakka  i poser og på vei i fryseren. Men de var veldig gode, med litt grovt mel, musli og kesam i.. Oppskriften fant jeg på trines matblogg. Linken til oppskriften er her. Disse kommer ihvertfall jeg til å lage flere av!


Det ble laget dobbel porsjon med horn. Kjekt å fylle litt i fryseren til sultne høstkvelder. De fleste ble med ost og skinke, det er en sikker vinner hos ungene (og mannen). Men jeg liker å prøve litt nytt, så det ble laget noen med rød pesto, chorizopølse og fetaost også.


Jeg er veldig glad i spekemat og fetaost, så disse syns jeg ble gode. Men kan tenke meg å prøve de med grønn pesto og..

Jeg fant en spennende oppskrift på sjokoladekake i langpanne på facebook, hos Elins kaker og andre gøye ting. Jeg hadde den med meg på hageselskapet i går kveld. Jeg fikk mange posistive tilbakemeldinger på den, så legger den ut her. Det ble gjort noen små endringer underveis, selvsagt :) Legger det også til i oppskriften.

Saftig og god sjokoladekake

10 dl hvetemel
1 ss natron
150 g smeltet margarin
3-4 ss kakao
6,5 dl sukker (jeg brukte 3,5 dl, og syns den ble søt nok)
7,5 dl kulturmelk

Bland det tørre sammen først. Tilsett væske og bland godt. Stekes på 175 grader i 20 - 30 min.

Glasur:
200 g smeltet margarin
1 pk melis
1 ts vaniljesukker
1 ss kaffe
3 egg
4plater kokesjokolade, 3 lyse og 1 mørk (jeg leste feil og tok 3 mørke og 1 lys, men det ble godt det og)

Smelt smør og sjokolade sammen. Visp godt sammen med en gaffel for å unngå klumper. Glasuren skal på kaka mens den er lunken.
Jeg klarte ikke med mine beste evner å legge all glasuren på kaka. Tenker halv porsjon med glasur hadde vært nok. Men det er jo selvsagt smak og behag.

2 kommentarer:

Marianne sa...

Åh, det er så deilig å ha litt bakst i fryseren!
og den sjokoladekaka så god ut!

Anonym sa...

Så utrolig fin blogg du har! Kommer til å følge med på denne :)