torsdag 9. september 2010

Oopsi

Jeg prøver litt innimellom å tenke litt lav-karbo når det gjelder mat. Jeg er ikke så fryktelig glad i typisk fett-holdig mat som bacon osv. Har aldri likt smør på skiva, hopper helst over majonesen og kutter alltid vekk fettranda på kjøttet. Så det sier seg vel selv at jeg ikke passer helt inn blant de som kan leve kun av denne dietten. Men hvis jeg har forstått det riktig, er hovedpoenget å ikke blande karbohydrater og fett for mye. (det er det som legger seg på mage og lår?) Jeg starter gjerne dagen med grove kornprodukter som weetabix, havregrøt eller grovt brød. Og der er jo selvsagt knekkebrøda jeg har vist i et tidligere innlegg :) Men jeg har i det siste lært at det ikke egentlig er så lurt å proppe kroppen full av karbohydrater på kveldstid.. Så det hender jeg prøver å lage noe uten karbohydrater sånn innimellom. Da har jeg flere ganger blitt inspirert av lena beatrice, som har en egen blogg om lavkarbo. Link til hjemmesiden hennes er her.

Her den ene dagen fikk jeg lyst å lage Oopsi, som er en slags lapper laget i ovnen.

Oppskrift:
3-4 eggehviter
3-4 eggeplommer
100 g kremost
1/8 ts bakepulver

Bland eggeplommer og ost. Bland i bakepulver. Pisk eggehvitene stive og vend inn osteblandingen. Lag ca 7 oopsi (lapper) på bakepapir og stek på 150 grader i 10 min.


De smaker naturlig nok litt egg. Men med litt skinke og ost (pluss evt litt krydderost) smakte de veldig godt. Jeg ble passe mett av to av disse, og så føltes det som litt ekstra god kveldsmat. Absolutt å anbefale!


Tror Lena nevnte på nettsida si at det kan være lurt å oppbevare disse i en papirpose (jeg la de i matpapir). De holder ikke så mange dagene, men det er ikke noe problem ;)

1 kommentar:

Unknown sa...

dette så jo kjempegodt ut, morro med litt lavkarbo oppskrifter. Har fristet veldig på de gode kakeoppskriftene dine, men dette er noe som må testes ut :)