lørdag 18. desember 2010

18. desember

I dag er det et julepledd til dukke som er luken i kalenderen. Egentlig har jeg lyst til å strikke et sånt pledd i lilla og hvit til meg selv, til å legge på sofaen i adventstiden. Det ble ikke prioritert i år, men jeg hadde lyst å se hvordan fargene ble sammen. Så da ble pleddet strikket i mini-format, helt perfekt størrelse til en dukke. Tuva Marie var veldig fornøyd, og mor så at et slikt pledd ville vært perfekt til stua..


For å strikke dette pleddet trenger man to nøster ullteppegarn (fra sparkjøp). Jeg liker å strikke i to farger, men Hilde, som jeg i utgangspunktet har fått oppskriften av, har strikket flere ensfargede pledd, og de blir jo selvsagt kjempeflotte de og! Pleddet strikkes frem og tilbake i rillestrikk (rett på alle pinner).

Legg opp tre masker med pinne tilpassa garnet (tror det var str 5 eller 6)
Strikk en, øk en m, strikk ut pinnen. Fortsett slik på alle pinner til du har 6 masker. (Men husk å bytte farge etter to omg, hvis det strikkes med to farger).
Deretter strikk 3 masker, kast, strikk rett ut pinnen.
Fortsett slik til du har strikket opp ca halvparten av garnet. Til pledd til dukke mener jeg jeg strikket til jeg hadde 100 masker på pinnen.
Nå begynner fellingen: Strikk en rett, to rett sammen, strikk en rett, kast, to rett sammen, rett ut pinnen. Fortsett med dette til du har 6 masker igjen på pinnen. Nå strikkes det felling uten kast, en rett, to rett sammen, rett ut omg. Når det er tre masker igjen på pinnen, felles det av.

Jeg har pleid å dyppe pleddet i grønnsåpevann og tove det i maskinen på 40 grader i 10 min. Det syns jeg blir passelig.

Jeg har strikket mange slike pledd i forskjellige størrelser. Grunnen til at jeg begynte å strikke disse pleddene, er igjen Hilde :) Da jeg fikk Elias, fikk jeg et slikt type pledd av henne. Det er det beste babypleddet jeg har hatt, og jeg brukte det hele tiden og til alt da han og Oliver var små. Siden jeg var så fornøyd selv, har jeg strikket et slikt pledd og gitt vekk selv også :) Da brukte jeg 6 nøster og snudde litt før jeg hadde strikket opp 3 av dem. (Av en eller annen grunn går det litt mer garn på tilbakeveien)


Jeg strikket i fjor også et pledd til Bjarnes bestemor på sunnmøre. Da strikket jeg i grå og turkis og brukte 10 nøster. Det er noe sånt jeg kunne tenke meg å strikke til meg selv også.


Nå er det bare en times tid til 4. søndag i advent. Det var nettopp på 4. søndag i advent at Oliver ble født for 2 år siden. Vi skal derfor feire dagen hans i morgen, selv om det enda er et par dager igjen til den virkelige dagen hans. I natt sover alle ungene hos bestemor og bestefar, så da har mor og far litt tid til å gjøre i stand et julehus til imorgen..

Under en uke igjen til jul, dere!!

1 kommentar:

Hilde sa...

Hei Penny!
Så koselig at du hadde brukt "mitt" pledd i kalenderen!! Holder på med et brunt slikt pledd.. eller begynte på det før vi flyttet... og har ikke strikket noe særlig på det siden vi dro.. blir litt varmt å strikke ullpledd i 30 grader ;) må se å bli ferdig med det, nå som det er vinter og bare 20 grader ;)
Nærmer seg fort til julaften nå!! Her har vi spente unger som venter på besøk av mormor og bestefar!!
Klem fra oss i Texas