onsdag 1. desember 2010

1. desember

Jeg har lyst til å begynne med den samme tingen som dropsdesign begynte med i fjorårets julekalender. Jeg husker godt 1. desember i fjor. Jeg falt fullstendig for denne oppskriften, og løp nesten ned på butikken for å kjøpe deilig alpakka-garn for å strikke denne lua til alle tre ungene mine :) De ble deilig myke, men i ettertid har jeg strikket en del luer i vanlig babygarn. Det er en god del billigere, men luene er veldig gode og myke likevel.

Oppskriften finner dere her.

Dropsdesign har også i år en julekalender. De skal visst ha bare nye oppskrifter der i år, så det er sikkert verd en liten titt hver dag :) Kalenderen finner dere her.





I fjor lagde jeg disse nisseluene nøyaktig etter oppskriften. I år har jeg endret en del på dusken.


Jeg har også strikket noen nisseluer, hvor når jeg har tre masker igjen av det røde garnet, strikker en i-cord på pinne 3,5 eller 4. Det vil si at jeg strikker rett over de tre maskene. Når jeg kommer til enden av pinnen, skyver jeg bare maskene tilbake og strikker rett over de samme maskene igjen. De tre maskene vil nå se ut som en tykk tråd. Strikk til ønsket lengde og fell av. Lag så en dusk som vist på bildet og sy sammen.


Jeg fikk det for meg her for et par uker siden, at alle mine tantebarn selvsagt må ha hjemmestrikkede nisseluer i desember.. Jeg er tante til min svigerinnes tvillinger, og det er deres luer som er avbildet over her. De er litt tilpassa etter samme mønster som de andre nisseluene, men tvillingene er 6mnd gamle og mønsteret begynner på 2 år.

Jeg er også selvutnevnt tante til min venninnes lille jente på 1 år. Hun fikk sin nisselue i går, så den ble det aldri tatt bilde av. Men Julie virket veldig fornøyd med lua, og ville gjerne ha den på en stund, selv om vi var inne :)

Ingen kommentarer: