fredag 3. desember 2010

3. desember

I år er det "jul på månetoppen" som er nrk's julekalender. Jeg har alltid vært så glad i å sette meg ned i adventa og se på barnetv. Det har vært en rolig og god stund i huset. Nå jobber jeg turnus, så får ikke med meg alle dagene, men jeg prøver å sette meg ned sammen med ungene de kveldene jeg er hjemme. Vi må huske å slappe av og kose oss litt også i adventa.. Det er fort å glemme å puste akkurat denne måneden. Merker det godt selv også. Hvert eneste år, uansett hvor tidlig jeg starter med juleforberedelsene, har jeg en tendens til å finne på noe nytt jeg vil gjøre eller lage i tiden før jul. Dermed blir dagene for korte og for få likevel..

Men med blånisser på tv hver dag, har jeg fått insirasjon til å strikke tre små blånisseluer selv. (egentlig er det bare to, for Tuva har fått tidligere. Den trengte bare å fikses litt på.) Jeg er ikke innmari god på toving.. Den lua Tuva Marie fikk for noen ar siden, ble nok litt for lite tova, men så passer den perfekt i år da, så det er jo positivt. Guttene sine luer derimot, fikk nok en litt for lang tur gjennom maskinen, og kom heller harde ut igjen. Jeg har fått dradd og strekt i de mens de var våte, så begge er nok brukelige. :) Men det spiller visst ikke noen rolle for Elias og Oliver. Begge har nemlig funnet ut at sånne luer vil ikke de ha på seg.. Derfor er luene tatt bilde av på hylla i stedenfor på hode. Sånn er det med bestemte unger :)



Det er faktisk blitt tre forskjellige varianter. Lua til høyre på bildet over, er det Ingrid som har laget oppskriften på. Hun har også lagt ut oppskriften på bloggen sin, for de som ønsker å lage sin egen lue.

De andre to variantene har jeg strikket etter "originaloppskrifta".


Den ene lua er strikket med brettekant, som jeg sydde opp etter toving. Den andre er sydd helt sammen, uten bretekanten. Begge deler er veldig søtt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Så fine de var;)
Of fin blånissegutt;)
God helg til deg og dine;)