onsdag 8. desember 2010

8. desember

Når det er så kaldt som nå, må man ha skjerf på seg ute. Og nå som det nærmer seg jul, kan det være fint med et stilig nisseskjerf :)




Jeg valgte et garn som passer til pinne 3,5 til dette skjerfet. Så la jeg opp med rødt, ometrent så mange masker man får på en 80 cm rundpinne. Ble nok ca 600 masker (kom litt ut av tellinga). Det beste er hvis man får lagt opp partalls-antall-masker. Men det er nesten helt umulig å få kontroll-telt, så det er ikke så farlig :)

Først strikka jeg en omg rille (rett på vrangen), for å få en kant som ikke krøller så lett. Deretter strikka jeg glattstrikk i en evighet, selv om det bare ble ca 6 cm. Så strikka jeg to og to masker rett sammen (det er her det er greit å ha et partalls-antall. Hvis det ikke ble det, strikkes bare en rett som siste maske). Bytt til mindre pinne. Jeg strikka resten på pinne 2.5. Strikk så ca 3 cm med hvitt - fremdeles glattstrikk. Fell av.

Dette er seriøst et evighetsarbeid. Ganske kjedelig egentlig, men det ble jo tøft til slutt :)


Tenkte å vise dere bildene fra da ungene trilla marsipan. Det var så gøy å se på hvor engasjerte de var :)




I dag har de hjulpet bestemor og bestefar å bake "sprut". Det var også noe de likte. Hadde desverre ikke med meg kameraet, men vi fikk med oss et fint minne likevel. Nemlig en hel boks med hjemmelaga barnekaker!

2 kommentarer:

Babben sa...

Evighetsprosjekt og mange masker ja, men jammen ble skjerfet fint også, det ble nesten som en blonde. Og noen herlige julebarn som hjelper til - veldig koselige bilder :-)

Anonym sa...

Denne har eg ikje sett :) Så fin.
Ja, var koselig å ha guttene her på baking :) Og så var de jo så flinke og engasjerte :)
Klæm fra mamma.