torsdag 2. desember 2010

2. desember

Endelig har jeg fått opp kransen på døra!! Jeg skulle liksom ha den opp 1. søndag i advent, men torsdag 2. desember er vel ikke så galt det heller. Denne kransen er jeg fryktelig stolt av! Jeg laget den i fjor da jeg innså at granbar på en grønn ytterdør ikke var det fineste.. Ispirasjonen er hentet fra fjorårets familien juleideer, men skal prøve å forklare enkelt hvordan jeg valgte å gjøre det.


Først strikka jeg en lang remse med hvitt garn. Strikka frem og tilbake i forskjellig metoder. Mest glattstrikk, men også litt rillestrikk og perlestrikk. Jeg kjøpte en halmring som jeg surra masse teip rundt, for å gjøre den glatt. Grunnen til at jeg ikke kjøpte isopor-ring var fordi jeg rett og slett ikke fant noen som jeg syns var store nok. Jeg sydde så "remsa" rundt ringen. Det går helt sikkert an å gjøre det så enkelt som å klippe opp et gammel genser-erme og sy denne rundt i stedet.

For å skrive god jul, strikka jeg to lange snorer i glattstrikk. Tror jeg la opp ca 5 masker med babygarn på pinne 2.5. Jeg strikke nok bare glattstrikk frem og tilbake på to pinner, men det må jo være mye enklere å strikke i -cord. Lag de lange nok til at du får skrevet "god" og "jul" sånn som du ønsker, og sy fast :)


På den ene kanten har jeg strikket noen blader i forskjellig størrelse. Jeg heklet også to blomster i gullgarn og sydde fast. Et par linker til bladoppskrift kan du finne her og her. Oppskrifter på heklede blomster er her og her.



Det er bare fantasien som stopper dere :) Jeg gjorde min litt enkel for å bli ferdig fort, men syns den ble fin likevel. Og det som er det aller beste, er at nå slipper jeg å lage ny krans hvert år :)

1 kommentar:

Babben sa...

Så lekker strikke-krans da! Dette var virkelig en super ide! Ellers veldig koselig med en sånn "kalender-blogg" - med en ny ide hver dag! Kose deg videre med alt det koselig som adventstiden bringer :-)